درباره تبریز

 

(هجدهمین دوره دختران، بیست ‌و هفتمین دوره پسران)
معاونت فرهنگی و دانشجویی
مرکز مشاوره، تربیت بدنی و سلامت دانشجویی


دانشگاه فنی و حرفه اي استان آذربایجان شرقی
تبریز، تابستان 1402

 

 

  درباره تبریز   مراکز خرید  جاهای دیدنی غذا ها سوغاتی ها
تبریز کجاست؟ لاله پارک بازارتبریز کوفته تبریزی پنیر لیقوان
 لقب‌ها و عناوین پیاده راه تربیت کاخ شهرداری آبگوشت آجیل
بزگراه‌ها مرکز تجاری اطلس مسجد کبود بناب کبابی  قیقاناخ
فرودگاه مرکز خرید بلور شاه گلی دلمه برگ مو نوقا
راه‌آهن سنگ فرش ولیعصر مقبره الشعرا   قرابیه
ترمینال مجتمع ستاره باران ارگ علیشاه   پیچ انگشتی
مترو نمایشگاه صنایع دستی  خانه مشروطه               باقلوا
اتوبوس تندرو   عینالی   اریس
        لوز

درباره تبریز
تبریز کجاست؟

کلانشهر تبریز[نقشه گوگل تبریز]، مرکز استان آذربایجان شرقی، با ۲۴۴٫۵۱ کیلومتر مربع وسعت، سومین شهر بزرگ ایران از لحاظ مساحت پس از تهران و مشهد محسوب می‌شود. جمعیت آن در سال 2022 میلادی به ۱٬۶۴۳٬۹۶۰ نفر رسیده‌است، که بر این اساس، پنجمین شهر پرجمعیت ایران و ۳۴۴ اُمین شهر پرجمعیت جهان به‌شمار می‌رود. اکثریت ساکنان تبریز آذری هستند و به زبان ترکی آذربایجانی با گویش تبریزی سخن می‌گویند[منبع].

نمای شرق تبریز از فراز تپهٔ ائل‌گلی
نمای شرق تبریز از فراز تپهٔ ائل‌گلی [منبع].

برگشت به اول صفحه

لقب‌ها و عناوین تبریز
تبریز به‌عنوان شهر اولین‌ها،شهر بدون گدا، شهر زیرگذرها و روگذرها، پایتخت گردشگری اسلامی در سال ۲۰۱۸، امن‌ترین شهر ایران، سالم‌ترین شهر ایران، مهد سرمایه‌گذاری ایران، دومین شهر صنعتی ایران، دومین شهر دانشگاهی ایران، دومین شهر بلندمرتبه‌ساز ایران، دومین قطب علوم پزشکی ایران، دومین شهر در جذب گردشگر سلامت در ایران، شهر شکلاتی ایران، قطب خودروسازی ایران، قطب قطعه‌سازی ایران، قطب تولید موتور دیزل خاورمیانه، شهر جهانی بافت فرش و یکی از مهم‌ترین شهرهای مهاجرپذیر ایران شناخته می‌شود[منبع].

نمای زیبای پاییزی از پارک ائل‌گلی تبریز[منبع].

برگشت به اول صفحه

بزرگراه‌ها


در حال حاضر، تبریز دارای چند بزرگ‌راه و آزادراه است. آزاد راه کسایی [لوکیشن آزاد راه کسایی]، آزادراه باکری [لوکیشن آزاد راه باکری]، بزرگراه پاسداران [لوکیشن بزرگراه پاسداران]، بزرگراه بابایی [لوکیشن بزرگراه بابایی] و بزرگراه سنتو(بزرگراه ملت، بزرگراه کارگر، دیزل‌آباد) [لوکیشن بزرگراه سنتو] به عنوان کنارگذر، در اطراف شهر مسیرهای بین شهری را هدایت می‌کنند. علاوه بر این، در داخل شهر نیز، بزرگراه‌های کمربندی [لوکیشن بزرگراه کمربندی]، کمربندی میانی [لوکیشن کمربند میانی] و چای‌کنار [لوکیشن چای کنار] نیز، از مسیرهای اصلی شهر به حساب می‌آیند[منبع].

نمایی از اتوبان شهید کسایی تبریز[منبع].

برگشت به اول صفحه

فرودگاه

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز [لوکیشن فرودگاه ]در سال ۱۳۲۶ خورشیدی تأسیس شد و فعالیت‌های خود را به‌طور رسمی از سال ۱۳۳۸ خورشیدی آغاز نمود. این فرودگاه در سال ۱۳۷۰ خورشیدی به فرودگاه بین‌المللی ارتقاء یافت و در سال ۱۳۷۸ خورشیدی به‌عنوان یکی از فرودگاه‌های آسمان‌باز ایران شناخته شد[منبع]. لیست آژانس های مسافرتی تبریز.
 

نمایی از فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز[منبع].

پروازهای خارجی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز شامل پروازهای از مبدأ تبریز به مقاصد ارزروم، ازمیر، اسپارتا، استانبول، هامبورگ، باکو، بغداد، تفلیس، جده، دبی، دمشق و مدینه است. پروازهای داخلی نیز به صورت هفتگی و روزانه از این فرودگاه انجام می‌پذیرد که شامل پروازهای از مبدأ تبریز به مقاصد اصفهان، اهواز، بندرعباس، تهران، رشت، شیراز، عسلویه، کیش، ماهشهر و مشهد است. همچنین شرکت‌های هواپیمایی آتا، آسمان، ارم، ایران، ایران ایرتورز، تابان، ترکیه، فارس‌ایر قشم، کاسپین، کیش و نفت ایران به فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز پرواز دارند[منبع].

برگشت به اول صفحه


راه‌آهن

کارهای ساختمانی راه‌آهن تبریز [لوکیشن راه آهن]از سال ۱۲۹۱ در محور تبریز-جلفا و صوفیان-رازی (در مرز ترکیه) شروع و در سال ۱۲۹۵ محور تبریز-جلفا با ۱۴۹ کیلومتر مورد بهرهبرداری قرارگرفت. خطوط بین‌المللی راه‌آهن تبریز، خط تبریز-نخجوان و تبریز-استانبول می‌باشد. از خطوط داخلی راه‌آهن تبریز می‌توان به خطوط تبریز-تهران، تبریز-مشهد و تبریز-سلماس اشاره کرد[منبع]لیست آژانس های مسافرتی تبریز.

نمایی از ایستگاه راه‌ۀهن تبریز[منبع].

برگشت به اول صفحه

ترمینال

در حال حاضر تبریز دارای دو پایانهٔ مسافربری، شامل پایانهٔ مرکزی [لوکیشن پایانه مرکزی]و پایانهٔ شمال غرب [لوکیشن پایانه شمال غرب]است. پایانهٔ مرکزی تبریز نخستین پایانهٔ مسافربری در سطح ایران است که در سال ۱۳۲۸ خورشیدی طرح احداث آن مطرح شد. از سال ۱۳۴۷ خورشیدی عملیات اجرایی این پایانه شروع شده و سرانجام در سال ۱۳۵۲ خورشیدی به بهره‌برداری رسید. سازمان پایانه‌های مسافربری تبریز نیز در سال ۱۳۷۴ خورشیدی تأسیس شده‌است. در حال حاضر پایانه مرکزی تبریز، به عنوان بزرگ‌ترین پایانه مسافربری در غرب ایران مطرح است[منبع].  شماره تلفن شرکت‌های مسافربری فعال در ترمینال تبریز.

نمایی از ترمینال مرکزی تبریز[منبع].

برگشت به اول صفحه

مترو
عملیات اجرایی قطارشهری تبریز از سال ۱۳۸۰ آغاز شده‌است. مترو تبریز در پنج خط ساخته می‌شود که پس از خط‌ها نه گانه تهران و خط‌ها شش گانه کرج, بیش‌ترین شمار خط‌های مترو در ایران را داراست. چهار خط این راه‌آهن داخلی و یک خط آن بیرون از حومه است. در حال حاضر خط ۱ متروی تبریز به طول ۱۷٫۲ کیلومتر در ۱۸ ایستگاه از ایستگاه متروی ایل‌گلی [لوکیشن ایستگاه ]تا ایستگاه نور[لوکیشن ایستگاه] در حال بهره‌برداری است[منبع].

نمایی از قطار شهری تبریز[منبع].

برگشت به اول صفحه

اتوبوس تندرو

سامانهٔ اتوبوس تندرو در ایران پس از تهران، از سال ۱۳۸۷ در تبریز به اجرا درآمده‌ است. این سامانه در دو خط اجرا شده و محدودهٔ تردد خط اول این سامانه از میدان بسیج[لوکیشن میدان بسیج] (در شرق شهر) تا میدان راه‌آهن [لوکیشن راه آهن](در غرب شهر) است که در کل مسافتی نزدیک به ۱۸ کیلومتر و تعداد ۶۱ ایستگاه را شامل می‌شود. محدوده تردد خط دوم نیز مابین چهارراه آبرسان [لوکیشن چهارراه آبرسان]تا چهارراه شریعتی [لوکیشن چهارراه شریعتی]می‌باشد[منبع].

نمای اتوبوس تندرو تبریز[منبع].

برگشت به اول صفحه

جاهای دیدنی
بازار تبریز

بازار تبریز[لوکیشن بازار تبریز]مهم‌ترین و بزرگترین بازار سرپوشیده قدیمی در سطح ایران و جهان به‌شمار می‌رود. این بازار مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، دارد. بازار تبریز در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این بازار با داشتن حدود ۵٬۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود[منبع].

نمایی از بازار و سرای امیر[منبع].

برگشت به اول صفحه

کاخ شهرداری

کاخ شهرداری تبریز [لوکیشن کاخ شهرداری تبریز]یا برج ساعت تبریز[لوکیشن برج ساعت] از بناهای تاریخی شهر تبریز است که ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ هجری خورشیدی در محل گورستان متروک و مخروبهٔ کوی نوبر، با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری ارفع‌الملک جلیلی انجام شد. از این بنا، به عنوان تالار شهر و دفتر اصلی شهرداری تبریز، بهره‌برداری شده‌است. در حال حاضر نیز افزون ‌بر نخستین موزهٔ شهر و شهرداری‌های کشور ، شورای اسلامی شهر تبریز نیز در بخشی از این ساختمان مستقر بوده و جلسات رسمی شورا در محل آمفی تئاتر موجود در ساختمان تشکیل می‌شود. شهردار کلان‌شهر تبریز نیز برخی از ملاقات‌های رسمی، دیپلماتیک را با مقامات عالی رتبه را در محل این کاخ انجام می‌دهد.[منبع].

نمایی از برج ساعت[منبع].

برگشت به اول صفحه

مسجد کبود
عمارت مظفریه معروف به مسجد کبود[لوکیشن مسجد کبود] (ترکی آذربایجانی: گؤی مسجید) یا مسجد جهانشاه، از مسجدهای تاریخی تبریز است. نام اصلی این بنا به آنچه که در سردر آن و نیز وقف نامه و شناسنامه این بنا آمده، عمارت مظفریه است (عمارت المبارکه المظفریه) این مسجد طبق کتیبهٔ سردر آن، در سال ۸۴۵ هجری شمسی و در زمان سلطان جهانشاه، مقتدرترین حکمران سلسلهٔ قراقویونلو و به دستور دختر او، صالحه خانم بنا شده‌است.[منبع]

نمایی از مسجد کبود[منبع].

برگشت به اول صفحه

شاه‌گُلی یا اِئل‌گُلی
شاه‌گُلی (دریاچهٔ شاه) یا ائل‌گُلی (دریاچهٔ مردم)
 [لوکیشن شاه گلی]یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است. این مکان در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دورهٔ صفویان گسترش یافته‌است. قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) نیز این عمارت را تکمیل‌تر نموده و آن را به‌صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده‌است. عمق دریاچهٔ  ۱۲ متر بوده و در محوطهٔ آن قایقرانی انجام می‌شود. همچنین شهر بازی (لوناپارک) و نیز غذاخوری و فست‌فود و کافی‌شاپ‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد.[منبع].

نمایی از شاه گلی[منبع].

برگشت به اول صفحه

مقبرةالشعرا
مقبرةالشعرا (آرامگاه شاعران، گورستان سرخاب)
 [لوکیشن مقبره]یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تبریز است که در محلهٔ سرخاب واقع شده‌است. مقبرةالشعرا هم‌اکنون در پیرامون تکیهٔ حیدر در تقاطع خیابان‌های ثقةالاسلام و عارف و در ضلع شرقی بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی قرار دارد. بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۸۰۰ سال پیش به ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا شهریار، یکی پس از دیگری در اینجا به خاک سپرده شده‌اند.[منبع].

نمایی از مقبره الشعرا[منبع].

برگشت به اول صفحه

ارگ علیشاه

ارگ علیشاه (بقایای مسجد علیشاه)، [لوکیشن ارگ علیشاه](منتسب به تاج‌الدین علیشاه جیلانی: وزیر سلطان محمد خدابنده و سلطان ابوسعید ایلخانی) به بازمانده‌های ایوان جنوبی مسجد علیشاه در شهر تبریز گفته می‌شود. بنای نخستین ارگ به دورهٔ ایلخانان در اوایل سدهٔ هشتم هجری قمری بازمی‌گردد که بنای بزرگ ناتمامی با هدف اولیهٔ ساخت مسجد ساخته شد. امروزه تنها دیوارهٔ جنوبی ارگ پا بر جا مانده‌است که در ساعاتی از روز برای بازدید عموم آزاد است. [منبع].

نمایی از ارگ علیشاه[منبع].

 

برگشت به اول صفحه

خانه مشروطه
خانهٔ مشروطه، [لوکیشن خانه مشروطه]یکی از خانه‌های تاریخی و موزه‌های شهر تبریز است که در محله راسته‌کوچه واقع در غرب بازار تبریز قرار گرفته‌است. این بنا به سبک معماری دورهٔ قاجار ساخته شده و ملک شخصی مهدی کوزه‌کنانی بوده‌است. این بنا در حدود تاریخ ۱۲۴۷ هجری خورشیدی (۱۸۶۸ میلادی) توسط حاج ولی معمار تبریزی ساخته شده‌است.[منبع].

نمایی از خانه مشروطه تبریز[منبع].

برگشت به اول صفحه

عینالی

در ناحیه شمالی شهر تبریز، رشته‌ بلندی‌های سرخ‌رنگی به نام عینالی (عون بن علی) [لوکیشن عینالی]قرار دارد که ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح دریا ۱۹۶۰ متر است. در واقع، کوه عینالی به مجموعه‌ای از قله‌ها، تپه‌ها، دره‌ها و... گفته می‌شود که در مجموعه جغرافیایی معینی قرار گرفته‌اند. این کوه از سمت شمال به رودخانه تلخه رود (آجی چای)، دریاچه ارومیه و دره‌های شهرستان اهر، از شرق به چشمه کهلیک ( کهلیک بولاغی)، از جنوب به طرف فرودگاه تبریز و از غرب به خیابان‌ها و شهرک‌های شهر تبریز منتهی می‌شود.‌ به‌دلیل ارتفاع زیاد، بیشتر نقاط شهر تبریز از فراز کوه قابل رویت است[منبع]. 
بر فراز کوه عون بن علی بقعه‌ای وجود دارد که قدمت آن به دوره ایلخانی باز می‌گردد و منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های عون بن علی و زید بن علی است. این بنا در گذشته آتشکده و عبادتگاهی بوده است. تله‌کابین تبریز نیز در این منطقه راه‌اندازی شده است و هنگام سوار شدن به این تله‌کابین می‌توان منظره بسیار زیبای کوهستان و شهر را تماشا کرده و از آرامش بی‌نظیر کوهستان لذت برد. همچنین کافه‌ها و رستوران‌ها در ایستگاه دوم پذیرای گردشگران هستند[منبع].

دریاچه مصنوعی داغ گُلی (دریاچه کوهستان) در قسمت غربی قله کوه عينالی، محیطی دل‌نشین و چشم‌اندازی خیره‌کننده ایجاد کرده است. حجم این دریاچه حدود ۵۴ هزار متر‌مکعب بوده و قایق‌سواری از محبوب‌ترین و دل‌چسب‌ترین تفریحات بر بستر آن است[منبع]. 

نمایی از داغ گُلی[منبع].
نمایی از تله کابین عینالی[منبع].

برگشت به اول صفحه

مراکزخرید

مرکز خرید لاله پارک

در میان مراکز خرید تبریز، مرکز خرید لاله پارک [لوکیشن لاله پارک]بهترین و مشهورترین آنها به حساب می آید که با زیربنای تقریبی ۴۲۹۳۰ متر مربع در سال ۱۳۹۱ به صورت کاملاً رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز خرید مجهز ترین، بزرگ ترین و یکی از مدرن ترین مراکز خرید غرب کشور محسوب می‌شود که کالا هایی متنوع از برند های معتبر و جهانی در آن عرضه می شوند[منبع].

در این مرکز خرید شما با فروشگاه های تجاری لباس و لوازم ورزشی، پوشاک، طلا و جواهر، لوازم خانگی، صوتی و تصویری، کیف و کفش و غیره رو به رو هستید. از جمله ویژگی‌ های دیگر این مرکز خرید وجود پارک بازی کودکان، هایپر مارکت و پارکینگ سرپوشیده و سرباز است که به صورت کاملا رایگان در کنار اتاق کمک های اولیه، به شما خدمت رسانی می‌کنند. ناگفته نماند که فودکورت واقع در مرکز خرید لاله پارک با انواع غذا های محلی، ایرانی و بین المللی از شما در وعده های ناهار و شام پذیرایی می کند[منبع].

مرکز خرید لاله پارک[منبع].

برگشت به اول صفحه

پیاده راه تربیت

یکی از محبوب ترین مکان ها در شهر تبریز پیاده راه تربیت[لوکیشن تربیت] است که در میان مراکز خرید تبریز مکانی جذاب و پر رفت آمد برای خرید و گشت و گذار محسوب می شود. پاساژ ها و مغازه های فراوانی در ۲ طرف این پیاده راه سلامت محور قرار گرفته ‌اند که اجناسی مانند کیف و کفش، لباس و پالتو را عرضه می کنند. کالاهای ارائه شده در عین با کیفیت بودن، قیمت های مناسبی دارند و قابل ذکر است که این پیاده راه تجاری به سایر مراکز خرید تبریز مانند شهناز سابق یا خیابان های شریعتی، خیابان جمهوری و خیابان راسته کوچه و بازار در شهر، دسترسی اولیه و مناسبی دارد[منبع].

پیاده راه تربیت[منبع].

برگشت به اول صفحه

مرکز تجاری اطلس

یکی از مراکز خرید تبریز که معروف، مجهز و مدرن است و در بهترین نقطه شهر یعنی بلوار ولیعصر قرار دارد، مرکز تجاری و خرید اطلس [لوکیشن اطلس]نام گرفته است. این مرکز خرید شیک و مدرن برند های معتبر و لوکس جهانی را ارائه کرده و با ۱۰۰ واحد تجاری در ۶ طبقه، نیاز های گردشگران، مسافران و مراجعین را برآورده می کند. در این مرکز خرید شما می توانید پوشاک و وسایل مورد نیاز برای بانوان، کودکان و آقایان را تهیه کنید. یک طبقه از این مرکز تجاری به طور اختصاصی برای کودکان، محصولات متنوع و جذابی را به فروش می رسانند. از جمله مکان های گنجانده شده در این مرکز خرید می توان به رستوران و کافه، فودکورت، سالن ورزشی و استخر و همچنین سالن نمایشگاهی و ۴ طبقه پارکینگ، اشاره کرد[منبع].

مرکز خرید اطلس[منبع].

برگشت به اول صفحه

مرکز خرید بلور

از جمله دیگر مراکز خرید تبریز می توان به مرکز خرید بلور[لوکیشن بلور] اشاره کرد که ۲۵ طبقه دارد و یکی از مرتفع ترین برج های شهر محسوب می شود. این برج، معماری خاصی دارد که به واسطه آن جوایز فراوانی را نیز به دست آورده است. این مجتمع تجاری – خدماتی – اداری، ۱۳۰ واحد تجاری، ۴ سالن همایش و پذیرایی، ۱۱۲ واحد اداری، یک فودکورت و یک رستوران گردان دارد که به مسافران و گردشگران با بهترین کیفیت خدمت رسانی می کند. از ۲۵ طبقه ای که در این برج قرار دارد تنها ۳ طبقه آن مرکز خرید است و در این ۳ طبقه مراجعه کنندگان می توانید کالاهای مختلفی مانند کیف و کفش، لوازم آرایشی بهداشتی، زیور آلات، پوشاک و غیره را تهیه کنند[منبع].

مرکز خرید بلور[منبع].

برگشت به اول صفحه

سنگ فرش ولیعصر

خیابان ولیعصر تبریز،[لوکیشن] به خاطر داشتن سنگ فرش های زیبا و نورپردازی چشم نواز در شب، جلوه ای فوق العاده دارد و عابرگذر بودن آن موجب شده که به یکی از جذابترین معابر شهر تبریز تبدیل شود. همچنین امکانات مناسب خرید و رستوران ها و کافه های متعدد از ویژگی های مهم این گذرگاه است و به همین علت در میان اهالی تبریز و توریست ها بسیار محبوب می باشد. طول این خیابان ۵۰۰ متر است و تردد خودرو و وسایل نقلیه از آن ممنوع می باشد. نام دیگر خیابان ولیعصر، سنگ فرش شهریار است و اهالی تبریز به آن شانزلیزه می گویند[منبع].

شانزلیزه تبریز[منبع].

برگشت به اول صفحه

مجتمع ستاره باران
ستاره باران [لوکیشن ]یکی از مهمترین مراکز تجاری و تفریحی شهر می باشد که نقش عمده ای در تأمین رفاه و شادی و خدمات رسانی ایفا کند. این مجتمع با قرار گرفتن در خیابان 22 بهمن (راه آهن) که قدیمیترین و طولانی ترین شریان و راه ارتباطی شرق به غرب تبریز میباشد و به دلیل مجاورت با میدان جهاد (نصف راه)، امکان دسترسی از طریق خیابان آزادی و خیابان آذربایجان را نیز دارا می باشد. عبور خط اتوبوس های سریع السیر ( BRT ) از مقابل پروژه راه ارتباطی شهروندان با این مجموعه را آسانتر ساخته است[منبع].

مجتمع ستاره باران[منبع].

برگشت به اول صفحه

نمایشگاه دائمی صنایع دستی
این نمایشگاه، در محل دانشگاه هنر اسلامی تبریز به نشانی خیابان آزادی ، جنب زیرگذر میدان حکیم نظامی  همه روزه از ساعت 10 الی 13/30 و بعد از ظهر ها از ساعت 16/30 الی 21 دایر می باشد.[لوکیشن
در این نمایشگاه بیش از 850 اثر خلاقانه در رشته های نقاشی ، صنایع چوب ، فلز،شیشه ، سفال و فرش و تابلو فرش دستباف و گلیم در نگارخانه دانشگاه هنر اسلامی تبریز به معرض دید تماشا کنندگان گذاشته شده است.

نمایشگاه دائمی هنر آفرینان تبریز[منبع].

برگشت به اول صفحه

شهربازی
مجموعه تفریحی باغلارباغی

این مجموعه تفریحی زیبا در دهه ۷۰ در شهر تبریز به بهره برداری رسید. این پارک وسیع شامل شهربازی، رستوران، باغ پرندگان، بوفه و سایر مراکز رفاهی می‌باشد که در فضایی زیبا و سرسبز انتظار شما را می‌کشند. فضای سبز قسمت شمالی این پارک با درختان بومی و سر به فلک کشیده، می‌تواند تا ساعاتی شما را به خود مشغول نگاه دارد. شهربازی باغلارباغی [لوکیشن]که از بزرگترین شهربازی های تبریز و ایران است، از وسایل بازی با کیفیتی برخوردار است که از بهترین آن ها می‌توان به کلبه وحشت، کشتی صبا، قطار، آبشار، کلبه شادی، دوچرخه هوایی، رنجر و… اشاره داشت[منبع].

مجموعه تفریحی باغلارباغی[منبع].

برگشت به اول صفحه

غذا ها 
کوفته تبریزی

معروف‌ترین غذای تبریز، تهیه کوفته تبریزی کم هنر نمی‌خواهد، دست‌های ماهری لازم دارد که دانه‌دانه کوفته‌ها را ورز دهد و کنار هم بچیند. قدیم‌ترها گوشت را در هاون می‌کوبیدند، اما حالا دیگر باوجود فراوانی گوشت ‌چرخ‌کرده، کمتر کسی سراغ هاون را می‌گیرد.  گوشت‌ چرخ‌کرده، پیاز، سبزی خوش‌بو، برنج و لپه کوبیده مواد اولیه این غذای بی‌نظیر را تشکیل می‌دهند.

در دل این کوفته آلو، گردو، پیازداغ، زرشک و معمولا تخم‌مرغ درسته می‌گذارند. از آب و زعفران و رب گوجه‌فرنگی یک سس خوش‌مزه درست می‌کنند و کوفته‌ها را به آن می‌سپارند. این کوفته به‌تنهایی هم مزه ناب و بی‌نظیری دارد، اما می‌توانید آن را با سبزی و ماست و ترشی را نوش‌جان کنید و لذت دو چندان ببرید[منبع]
بهترین رستوران های کوفته تبریزی ( رستوران دلستان [لوکیشن]  رستوران حسینی[لوکیشن]  رستوران جلالی [لوکیشن] )

کوفته تبریز[منبع].

برگشت به اول صفحه

آبگوشت تبریزی
آبگوشت تبریزی
 یکی از آبگوشت های سنتی ایرانی می باشد که طعم و مزه بسیار خوبی دارد و در این شهر بسیار معروف است در تهیه آبگوشت تبریز از نخود استفاده می شود و دیگر لوبیا لازم نیست. آبگوشت ها جزء دسته غذا های اصلی و خوشمزه و سنتی ما ایرانی ها ما باشد
که طعم بی نظیری دارد و خواص بسیار خوبی را نیز دارا می باشد. شما می توانید از گوشت گوسفندی یا گردن گوسفندی تازه به دلخواه برای تهیه این آبگوشت استفاده کنید[منبع].
بهترین رستوران های آبگوشت( رستوران برکه[لوکیشنرستوران سردرود ولیعصر[لوکیشنرستوران آنا[لوکیشن] )

آبگوشت تبریزی[منبع].

برگشت به اول صفحه

بناب کبابی

کباب بناب غذای سلطنتی دوران قاجار، امروزه به یک غذای سنتی در سراسر کشور تبدیل شده و بهترین برند کباب ایرانی محسوب می شود. این درحالی است که هنوز این غذا به عنوان غذای بومی و سنتی مردم بناب به رسمیت شناخته نشده و به ثبت معنوی نرسیده است.”کباب بناب” غذایی است که نه تنها امروزه به غذای محبوب مردمان ایران زمین تبدیل شده، بلکه نشانی از غذای سنتی و تاریخ و شهر مردم بناب دارد که با دیدن هر باره این اسم در ذهن ها خاطره اش را یاد آور می شود[منبع].
بهترین رستوران های بناب کبابی (  رستوران مظفریه [لوکیشن]  رستوران وحید [لوکیشنرستوران برادران [لوکیشن] )

بناب کبابی[منبع].

 

برگشت به اول صفحه

دلمه برگ مو

دلمه یکی از اصیل‌ترین غذاهای سنتی و خوشمزه مدیترانه‌ای‌ست که از سمت آذربایجان در ایران رواج یافته. دلمه انواع مختلفی دارد که دلمه برگ مو تبریزی در بین آن‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. دلمه بیشتر مناسب فصل انگور، آواخر فصل بهار و تابستان است.دلمه از لغتی ترکی به نام دلماخ که به معنای پرشده است گرفته شده. این غذا در زبان ترکی با نام یپراخ دولماسی مشهور است.[منبع].
بهترین رستوران های دلمه برگ مو ( رستوران سلوی[لوکیشن]  رستوران وحید[لوکیشن]  رستوران جلالی[لوکیشن]  )

دلمه برگ مو[منبع].

سوغاتی ها


 پنیر لیقوان
نیر لیقوان و یا لیوان. ویا پنیر تبریزی از مشهورترین پنیر سنتی آذربایجان است و در سراسر جهان به عنوان پنیر سفید آذربایجانی شناخته می‌شود. این پنیر شبه‌نرم بین سه تا دوازده ماه در آب‌نمک نگه داشته می‌شود تا فرآوری شود. این پنیرها در روستای لیقوان واقع در دامنه شمالی سهند از توابع شهر تبریز می باشد. 
 بهترین لبنیاتی های تبریز(  بازار سرپوشیده تبریز[لوکیشن] )                                                                                                                                                             
پنیر لیقوان[منبع].

آجیل

آجیل تبریزی از دیرباز یکی از مرغوبترین و معروفترین سوغاتی‌های تبریز بوده و قدمت آن به قبل از دوره قاجار بر می‌گردد. شهرت جهانی آجیل تبریزی و شیوه تهیه سنتی آن باعث شد تا در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شود.[منبع].
بهترین آجیل فروش های تبریز آجیلی تواضع [لوکیشن]   آجیلی محمدی[لوکیشن]   آجیلی لوکس[لوکیشن]  )
آجیل تبریز[منبع].

قیقاناخ

قیقاناخ یا قیقاناق، که به ان خاگینه تبریزی هم گفته میشود نوعی خاگینه‌ نازک است که در زنجان و تبریز طبخ شده و به‌عنوان صبحانه در کنار چای سرو می‌شود.همچنین یکی از دسر های فوق العاده خوشمزه است که در ایام رمضان بیشتر از وقت های دیگر تهیه میشود؛ اما در تمام ایام سال هم طرفداران خودش را دارد.[منبع].
خاگینه فروشی تبریز(  غزال [لوکیشن]   ستاره باران [لوکیشن]   لاله پارک [لوکیشن]  )
قیقاناخ[منبع].

نوقا

نوقا تبریز که محلی‌های به آن لوکا می‌گویند یک جور شیرینی است که در جای جای جهان و ایران به سبک‌های مختلف در طعم‌های گوناگون تهیه می‌شودبرای سوغات هم نوقا یکی از بهترین گزینه‌هاست. در بین سوغاتی های خوشمزه تبریز شیرینی خوش طعم و سنتی که به راحتی خراب نمی‌شود و قیمت مناسبی هم دارد همین نوقای خوشمزه است.[منبع].

 قنادی شاخه نبات [لوکیشن]  قنادی تبریزی [لوکیشن]   آجیلی لوکس[لوکیشن]  )

نوقا[منبع].

 برگشت به اول صفحه

قرابیه

قرابیه (یا قُرَبی یَه) (به ترکی آذربایجانی: Qurabiyə) نوعی شیرینی سنتی آذربایجان شرقی است.رابیه در تبریز به عنوان شیرینی مجلسی و گران قیمت محسوب می‌شود. شیرینی قرابیه انواع مختلف دارد مانند: قرابیه گردویی و همینطور قرابیه نارگیلی. [منبع].

قنادی های معروف تبریز(  قنادی پاک[لوکیشن]  قنادی تک درخت[لوکیشن]  قنادی کریمی[لوکیشن]  قنادی تصاج[لوکیشن]  )

قرابیه[منبع].

 برگشت به اول صفحه

پیچ انگشتی 
شیرینی پیچ انگشتی یکی از شیرینی های دوست داشتنی و مناسب عید نوروز است که زادگاه و اصالت آن متعلق به شهر زیبای تبریز است. شیرینی پیچ انگشتی یا پفک گردویی با گردو تهیه می‌شود که در صدر سوغاتی‌های تبریز قرار دارد. [منبع].

قنادی های معروف تبریز(  قنادی ایوبی [لوکیشن]  قنادی تشریفات [لوکیشن]  قنادی رکس[لوکیشن]  )

پیچ انگشتی[منبع].

برگشت به اول صفحه

باقلوا
تبریز یکی از شهرهای بسیار معروف در زمینه تهیه و تولید باقلوا در کل ایران محسوب می‌شود که به سبک ترکیه کار می‌کند. به همین علت است که باقلوای تبریز به باقلوای استانبولی نیز معروف است .باقلوا در تبریز در طعم‌های مختلفی مانند طعم ها پسته ای ,نارگیلی,بادامی تهیه می شود.[منبع].
معروفترین باقلوا فروشی تبریز باقلوا علی کیپا [لوکیشن]  باقلوا جام جم [لوکیشن]  )
باقلوا [منبع].

برگشت به اول صفحه

اریس

اریس، ریس یا سوت شیرنی‌سی یکی از شیرینی‌های محلی تبریز است. اریس را از شیر، شکر، وانیل، پسته و کاکائو درست می‌کنند. اریس دارای انواع کاکائویی، تسبیحی و… می‌باشد.این شیرینی به نام شکلات پسته نیز شناخته می شود.[منبع].
باقلوا علی کیپا [لوکیشن]  قنادی تشریفات [لوکیشن] )
اریس[منبع]

لوز

لوز یکی از شیرینی های سنتی تبریز است که انواع مختلف دارد.ازجمله لوز بادام- گردو و عسل و  لوز زعفرانی از محبوب ترین آنها میباشد.[منبع]
آجیلی وزرا [لوکیشن]  آجیلی علیزاده [لوکیشن]  )              

لوز[منبع].